Már féléves korukban is komoly problémák voltak azokkal a nem rendőrmotornak tervezett, utólagosan átalakított Suzuki motorkerékpárokkal, melyek egyikével halálos balesetet szenvedett Szegedi Henrik rendőr zászlós 2009-ben, a Mátrában. A BRFK-nál használt nyolc motorból hétnek tönkrement az átalakított elektronikája.
Az Egri Rendőrkapitányság 30 éves motoros rendőre 2009. augusztus 8-án, szolgálat közben szenvedett halálos balesetet a 24-es úton. A mátrai útszakaszon a 3 éves Suzuki Bandit 650 SA irányíthatatlanná vált, s nekicsapódott a szalagkorlátnak. A 2006 októberében kiírt közbeszerzési eljárásban beszerzett járműveknek - a rendőrség által megszabott kritériumok szerint - alacsony ülésmagasságú és keskeny motoroknak kellett lenniük.
A tenderen kiválasztott típust a Suzuki nem rendőrmotornak tervezte, civil, utcai használatra szánták a típust. A magyar forgalmazó ezért a megrendelt motorok felszereltségén utólagos változtatást eszközölt: megerősítették a keréktárcsákat, növelték az ütközés elleni védelmet, új elektromos rendszerrel szerelték fel a kétkerekűeket, melyek néhány más speciális műszaki megoldásban is különböztek civil változataiktól. Az elektromos rendszerrel kapcsolatban azonban hamar jelentkeztek a problémák: 2007 szeptemberében a BRFK által is használt típus szinte mindegyikénél tönkrement az elektronika egy beázás során. A motorokon az a kapcsoló ázott be, amelyet utólag szereltek be a járművekbe, és amely a megkülönböztető jelzéseket vezérli. A közbeszerzés külön érdekessége volt, hogy a darabonként 2 millió forintért megvásárolt típus a pályázat kiírásakor még nem is létezett, pár hónappal később kezdték gyártani Japánban.
Privát Kopó: Pintér Sándor hivatalba lépésekor elrendelte a rendőrségi járművek technikai szemléjét, amely szerint a járművek elfogadható állapotúak voltak. Miután a tatabányai motoros rendőr halálos balesetet szenvedett, az újabb vizsgálat eredménye szerint a rendőrmotorok 48 százaléka alkalmatlan a közúti forgalomra, és „ha nem rendőr ülne rajta, akkor le kellene venni a rendszámot” - közölte a belügyminiszter.
Lehet, rosszul tudjuk, de a törvények a rendőrségre is vonatkoznak. Sőt! Ne az legyen a meghatározó szempont, hogy kik ülnek a motorokon, hanem a járművek műszaki állapota. Úgy, mint bármely „mezei” állampolgár esetében. Amennyiben le kell venni a rendszámot a rossz műszaki állapotú rendőrmotorokról, akkor tessenek levenni! Hogy ne kelljen további fiatalembereket eltemetni… |