Hat év fogházra ítélték és a vezetéstől két évre eltiltották első fokon Eva Rezesovát, miután bűnösnek találták ittas gépjárművezetés következtében elkövetett halálos baleset vétségében. A Fővárosi Bíróság több, mint egy éves eljárást követően hirdetett pénteken ítéletet. Az áldozatok hozzátartozói nagyon-nagyon enyhének tartják a bíróság döntését. Egy átlagember, aki nem tud ennyi szakértőt megfizetni, szerintük kétszer ennyi büntetést kapott volna - mondták.
Bár Rezesova végig tagadta, a bíróság szerint már az ütközés előtti autózáskor 16,5 gramm alkohol volt a szervezetében. „Tartósan meghaladta” a megengedett sebességet, az öve nem volt bekapcsolva, az ülés mögött volt áthúzva.
A bíróság szerint ivott a vádlott: miután kitért egy benzinkútra, már 32 gramm alkohol volt a szervezetében, amely „nem kizárható módon” a járművében lévő 40 százalékos töménységű vodkából származhatott. A bíró szerint ekkor ebből legfeljebb 1 decilitert ihatott. Ennek döntő jelentősége van, hiszen ezek szerint nem fogadták el Rezesova védekezését, miszerint egyáltalán nem ivott, a vodkát csak az ütközés után, sokkos állapotban húzta meg. E mellett a vádlott a megfázására szedett gyógyszer alkoholtartalmával magyarázta a nála kimutatott közepes ittasságot, de a bíróság ezek szerint bizonyítottnak látta, hogy alkoholt ivott, és úgy vezetett.
A vádlott szervezetében az ütközés előtt nem sokkal 0,51-0,80 ezrelék alkohol lehetett, ez nála élettani összhatásában enyhe fokú, de a járművezetési képességet érintő befolyásoltságot okozott.
Rezesova közvetlenül a balesetet megelőzően legkevesebb 160 km/h-val közlekedett, viszont a nyerges vontató akkor haladt be a belső sávba, amikor tőle már csak 8,8 méter távolságra volt a szlovák milliomosnő BMW-je. Rezesovának látnia kellett a Fiat Puntót, ugyanakkor az még az előzés miatti betérés közben volt. A bíróság szerint így a baleset nem volt elhárítható.
A bíró hosszasan sorolta az áldozatok elszenvedett sérüléseit: a Fiat sofőrje olyan súlyosan sérült, hogy akkor is meghalt volna, ha a kocsi nem gyullad ki, és a teste nem ég össze. A mellette ülő utas szintén nagyon súlyosan sérült „összenyomásos” behatásra, a gerince is eltört. A harmadik utas is „extrém” égési és egyéb sérüléseket szenvedett el. A negyedik - két napig még életben maradt - utas testének több mint 70 százaléka összeégett.
A bíróság kimondta, hogy a baleset akkor sem lett volna elkerülhető, ha Rezesova a megengedett sebességgel megy. A bíróság ugyanis úgy látta, hogy a Fiat „nem kizárhatóan szabálytalanul végrehajtott előzése” is hozzájárult az ütközéshez.
A bíróság szerint valóban volt egy autó, amely villogtatott, de amint azt a 6. számú tanú látta, ez nem Rezesova volt. A bíróság szerint tehát nem „kakaskodott” Rezesova a balesetet megelőzően a Punto vezetőjével, nem ő villogtatta a távolsági fényszóróját, ezért nem áll meg esetében a közúti veszélyeztetés.
Az áldozatok hozzátartozói nagyon-nagyon enyhének tartják az ítéletet. Egy átlagember, aki nem tud ennyi szakértőt megfizetni, szerintük kétszer ennyi büntetést kapott volna - mondták.
Szlovák sajtóhírek szerint a vádlott a kassai „Rezes klán” egyik tagja, Eva Varholíková Rezesová. Apja Alexander Rezes a 1990-es években Vladimír Meciar kormányának közlekedési minisztere, a kassai vasmű privatizációjának kulcsszereplője, az ország második leggazdagabb embere volt. |