Ma: 2024.02.15. Vissza a főoldalra
RSS
 
Keresés
 
Rovatok
Info







 
Jogháló
Kerülőutakon az Orangeways, avagy narancsszüret a tolnai ugaron
privatkopo.hu 2010. 11. 17. 1:06:00

Úgy tűnik, ami veszteséges a Gemenc Volánnak, kiemelkedő hasznot hajthat egy magántulajdonú busztársaságnak. Az FTC egyik jelentős támogatójaként ismert Orangeways Autóbuszos Közúti Közlekedési Zrt. 2009 nyara óta tevékenykedik Tolna megyében, működése azóta több hatóság figyelmét is felkeltette…



A Gemenc Volán 2009. január 27-én ajánlati felhívást tett közzé - „menetrend szerinti személyszállítási feladatcsoport ellátása, az ajánlatkérő által (Gemenc Volán - a szerk.) biztosított személyi és dologi feltételekkel szolgáltatási-alvállalkozói szerződés keretében” elnevezéssel - menetrend szerinti autóbuszos utasszállítás biztosítására Tamási és Dombóvár területén. Az ajánlati felhívásban szerepelt, hogy az 50 darab autóbusszal teljesítendő várható éves teljesítmény hárommillió kilométer, a szerződés becsült összértéke pedig 2 milliárd 500 millió forint. A felhívásra három gazdálkodó szervezet jelentkezett: az Orangeways Zrt., a VT-Transman Kft., továbbá a Pannonbusz-Rent Kft.. A pályázatok értékelése során a bíráló bizottság az Orangeways Zrt-t nyilvánította a pályázat nyertesének.

Az eredményhirdetés tervezett időpontja 2009. március 21-e volt, ám mivel a VT-Transman Kft. panasszal élt a Közbeszerzési Döntőbizottságnál, a végleges eredményhirdetésre csak 2009. május 21-én került sor. Az alvállalkozói szerződést 2009. május 29-én írták alá. A dátumoknak fontos szerepük van, ugyanis az Orangeways Zrt. - az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány (OFA) tájékoztatása szerint - 2009. március 16-án, tehát öt nappal a tervezett eredményhirdetést megelőzően, pályázatot nyújtott be a foglalkoztatási közalapítványhoz  „A gazdasági visszaesés következtében állásukat vesztők újra elhelyezkedésének támogatása más munkáltatónál" (MUNKÁBA - 9124/2009)” című támogatási program keretében elnyerhető bérköltség támogatásra.

Látnoki képességek - vagy valami más?

Az Orangeways vezetői látnoki képességekkel rendelkezhettek, hiszen pályázatuk benyújtásának időpontjában még nem tudhatták, hogy társaságuk lesz a Gemenc Volán által kiírt közbeszerzési eljárás nyertese.

Ennek ellenére az OFA kuratóriuma 2009. április 29-i ülésén - tehát közel egy hónappal azt megelőzően, hogy az Orangewayst hivatalosan kihirdették volna a Tamási és Dombóvár közösségi közlekedésének biztosítására meghirdetett tender győztesének - úgy határozott, hogy 154 millió 610 ezer forinttal támogatja a fővárosi autóbuszos cég Tolna megyei szerepvállalását. A támogatással érintett létszám - az OFA hivatalos tájékoztatása szerint - 102 fő volt.  Az Orangeways Zrt. 2009. június 1-jén, munkáltatói jogutódlással, 101 munkavállalót vett át a Gemenc Volántól.

Az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány „A gazdasági visszaesés következtében állásukat vesztők újra elhelyezkedésének támogatása más munkáltatónál" (MUNKÁBA - 9124/2009)” című támogatási programjában a következő feltételt szabta a pályázók számára:

„Azok a munkáltatók nyújthatnak be pályázatot, amelyek a jelentkező munkaerőhiányukat, az illetékes munkaügyi központtal együttműködésben, az alábbi célcsoportból töltik fel: olyan munkáltatótól vesznek át munkajogi jogutódlással munkavállalót, amely a gazdasági visszaesés miatt kényszerül munkajogi állományi létszámának csökkentésére.”

Csakhogy: a Gemenc Volán 2009. január 27-én közzétett részvételi felhívása egyértelműen előírta valamennyi lehetséges jelentkező számára - egyebek mellett - a következőket: „Az ajánlatkérő tájékoztatja a jelentkezőket, hogy a közbeszerzés tárgyát képező szolgáltatás ellátásának személyi és dologi feltételeit az ajánlatkérő biztosítja a nyertes ajánlattevő részére. Ennek keretében előírja az ajánlattevők részére a jelenlegi dolgozók (102 fő) saját állományába történő átvételét a szerződés teljesítésének kezdetével, a vonatkozó jogszabályok, valamint a dolgozók egyetértő írásos nyilatkozatának figyelembe vételével.” Ebből következően a munkavállalók további foglalkoztatásának vállalása nélkül érvényesen pályázatot nem is nyújthatott volna be senki.

Vagyis: az Orangeways Zrt-nek egy másodpercre sem jelentkezett „munkaerőhiánya” az alvállalkozói szerződésben vállalt kötelezettségei teljesítését érintően, hiszen a Gemenc Volán ajánlattételi felhívásában előírta 102 munkavállaló kötelező átvételét. Továbbá: a Gemenc Volán nem „kényszerült” munkajogi létszámának csökkentésére, ugyanis éppen a közlekedési vállalat határozta meg 102 dolgozójának átvételét az alvállalkozó számára.

Azt, hogy a Gemenc Volánnál semmilyen létszámcsökkentési kényszer nem állt fenn, mi sem bizonyítja jobban, mint a társaság vezérigazgatójának portálunknak adott nyilatkozata: „Társaságunk természetesen nem jelzett csoportos létszámcsökkentési szándékot az illetékes munkaügyi központnak, mivel ilyet nem tervezett és nem is hajtott végre. A munkavállalók jelenleg is a Gemenc Volán Zrt-vel állnak munkaviszonyban, csupán a munkáltatói jogok gyakorlója személyében történt változás: az alvállalkozói szerződés tartalma alatt a munkáltatói jogok gyakorlására az Orangeways Zrt. jogosult.”

„Megmentés” közpénzből, telephely-vásárlás saját zsebből

Aligha vitatható: amennyiben egyetlen jelentkező sem akadt volna Tamási és Dombóvár közösségi közlekedésének - alvállalkozói jogviszonyban történő - működtetésére, az Orangeways által átvett több mint száz dolgozó akkor sem került volna az utcára, hiszen a tömegközlekedés biztosítására az Állammal kötött szerződés kötelezte/kötelezi a Gemenc Volánt, amely csupán meg kívánt válni a leginkább ráfizetéses vonalaitól. „A járatok üzemeltetésének kilométerenkénti költsége mintegy 250 forint” - vázolta a veszteség okát a Demokratának 2010. 07. 21-én a személyforgalmi üzletág vezetője. Amint azt a Gemenc Volán vezérigazgatójától megtudtuk: az Orangeways Zrt-nek jelenleg 240 Ft. vállalkozói díjat fizetnek kilométerenként. A megtakarítás tehát nem egészen 5 százalék…


Gyanítjuk: az Orangeways Zrt. elsősorban az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány által 12 hónap időtartamra biztosított 154 millió 610 ezer forint közpénznek köszönhetően tudta/tudja nyereségesen, de legalábbis nem veszteségesen üzemeltetni Tamási és Dombóvár helyi járatait. A jelzett összeg egyébként a Gemenc Volántól átvett munkavállalók bérköltségének (tehát a munkáltatót terhelő járulékokat is ideértve) felét fedezi.

Zárójelben jegyezzük meg: miközben az Orangeways Zrt. közel 155 millió forintnyi közpénzből „mentette meg” a Gemenc Volán 101 dolgozóját, 2009. május 29-én 120 millió forint készpénzért megvásárolta - műszaki eszközökkel együtt - a Gemenc Volán 17.212 négyzetméteres dombóvári telephelyét…

Jogosulatlan gazdasági előny megszerzése büntett elkövetése?

Mindazonáltal nem biztos, hogy minden törvényes a narancsos autóbuszos cég által igénybe vett állami támogatás körül. A Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága a következőkről tájékoztatta bűnügyi portálunkat: „A Vám-és Pénzügyőrség Közép-magyarországi Regionális Nyomozó Hivatala 2010. április 29-én - feljelentés alapján - nyomozást rendelt el a Btk. 288. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott jogosulatlan gazdasági előny megszerzése bűntett elkövetésének gyanúja miatt ismeretlen tettes ügyében. A törvényi tényállás teljes körű tisztázása érdekében a szükséges és időszerű nyomozati cselekmények haladéktalanul megkezdődtek, amelyek jelenleg is zajlanak.”

Vizsgálódik az APEH: „üzemanyag-megtakarítás” vagy „jutalom”?

Információnk szerint nem a vám- és pénzügyőrség az egyetlen hatóság, amely vizsgálja az Orangeways Tolna megyei tevékenységét. Az Adó és Pénzügyi ellenőrzési Hivatal (APEH) Közép-magyarországi Regionális Főigazgatósága - közérdekű bejelentés alapján - 2010. augusztus közepe óta adóellenőrzési eljárást folytat a céggel szemben, mivel felmerült a gyanú, hogy a társaság 2009. július és 2010. július közötti időszakban - az újonnan felvett autóbuszvezetők részére - az adójogszabályokat sértő módon fizetett ki „üzemanyag-megtakarítás” címén jövedelmeket. — Az Orangeways vezetői a 2010. június 1-je után felvett buszsofőröknek a Gemenc Volántól átvett munkatársakénál jóval alacsonyabb órabért adtak, és az így keletkező jövedelem-különbséget úgy hidalták át, hogy az újaknak sokkal magasabb, akár havi 100 ezer forintos „üzemanyag-megtakarítást” fizettek - közölte portálunkkal egy neve elhallgatását kérő autóbuszvezető. - Mivel az órabért közterhek, járulékok terhelik, az „üzemanyag-megtakarítás” pedig havi 100 ezer forintig adómentes, az Orangeways komoly összegeket spórolhatott az államkassza rovására, hiszen a munkabérek jelentős részét adó- és járulékmentesen juttatta az érintetteknek.

Az Orangeways Zrt. stratégiai igazgatója, Bózsik András ezt az egy évig tartó adó- és járulékkímélő gyakorlatot csupán „adminisztrációs hibának” minősítette lapunknak küldött e-mailjében (amelynek közléséhez nem járult hozzá - a szerk.), és problémát - állítása szerint - már korrigálták: (Úgy tudjuk, ez év augusztusától a 2010. június 1. után alkalmazott sofőrök már „jutalom” címén veszik fel havi bérük jelentős részét.) Azt, hogy ez a „korrigálás” mennyire sikerülhetett 2009 nyaráig visszamenőleg (tehát már lezárt adónaptári évet érintően), a folyamatban lévő adóhatósági vizsgálat lesz hivatott eldönteni.

A munkaügyi felügyelőség is eljárást folytat

Nem zárult le még az a vizsgálat sem, amelyet az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség dél-dunántúli regionális felügyelősége indított 2010 nyarán a vállalkozással szemben. A felügyelőséghez több bejelentés érkezett a Gemenc Volán, valamint az Orangeways Zrt. között létrejött alvállalkozói szerződést érintően, a panaszosok azt nehezményezték, hogy az Orangeways Zrt. nem tartja be a munkaidőre, pihenőidőre vonatkozó munkaügyi szabályokat. A főfelügyelőség szóvivője értesülésünket, valamint a folyamatban lévő eljárás tényét megerősítette.

Lerobbanó buszpark

2010. március végén, sajtóközleményben tudatta az Orangeways, hogy „a műszaki háttér folyamatosan javul. Az autóbuszok műszaki állapota folyamatos felügyelet alatt van, nagyjavítások, cserék folyamatosan történnek.”


Mégis: öt hónappal később féltucatnyi hírportál közölte az információt, amely szerint „több közlekedésbiztonsági hiányosságot talált a Gemenc Volán Zrt. egy 2010. augusztusi ellenőrzés során az Orangeways Zrt. által üzemeltetett Tolna megyei autóbuszoknál. Az Autóbusz-közlekedési Szakszervezetek Szövetsége (AKSZSZ) által az MTI-hez eljuttatott, szeptember 3-án kelt levél szerint néhány jármű esetében olyan súlyos közlekedésbiztonsági hiányosságokat - gyenge fékhatást, kikopott fékkulcsokat, túlméretre szabályozott fékdobokat - találtak, hogy az autóbuszt csak azonnali javítás után engedték ki a forgalomba. Több busznál pedig olyan meghibásodást tapasztaltak, amelyek nem jelentettek azonnali veszélyt, de veszélyessé válhatnak, és sürgős javítást igényelnek. Az ellenőrzésen 39 autóbusz közül kettőt közúti közlekedésre alkalmatlannak minősítettek. Az Orangeways dombóvári üzemvezetőjének írt levélben a Gemenc Volán a sürgős javításokra szeptember 15-i, a további hibák kijavítására szeptember 30-i határidőt adott.”

Bózsik András stratégiai igazgató minden alapot nélkülözőnek nevezte a szakszervezeti szövetség vádaskodását. „Számtalan dokumentummal vagyunk képesek bizonyítani, hogy az alvállalkozói időszak során az átvett buszflotta állapota műszakilag magasabb színvonalúvá vált” - szögezte le. A zrt. feltételezi, hogy a szakszervezet célja hangulatkeltés és az Orangeways jó hírének megsértése, ezért vizsgálják jogi eljárás lehetőségét - írta válaszában az Orangeways.

A privatkopo.hu megkereste a Nemzeti Hírközlési Hatóságot (NKH), azt tudakolva, ellenőrizték-e a hatóság szakemberei az elmúlt időszakban az Orangeways Zrt. által Tolna megye területén üzemeltetett autóbuszok műszaki állapotát? A következő választ kaptuk: „2010. szeptember 17-én bejelentést érkezett a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz az Orangeways Zrt. által üzemeltetett autóbuszokkal kapcsolatban. Az NKH Dél- dunántúli Regionális Igazgatósága 2010. október 6-án a vállalkozás dombóvári telephelyén helyszíni ellenőrzést végzett. A megvizsgált 8 autóbuszból 7-nél műszaki hiányosságokat állapítottak meg szakembereink, ezért a járműveket soron kívüli műszaki vizsgálatra kötelezték. 5 autóbusz pedig csak fékbeállítás után felelt meg a hatályos műszaki előírásoknak. A hatóság szakemberei a közeljövőben további autóbuszok telephelyi műszaki átvizsgálását fogják végrehajtani.”  

- Egyértelműen érezhető az autóbuszok műszaki állapotának romlása, amióta az Orangeways üzemelteti, szervízeli azokat - jelentette ki egy másik, ugyancsak névtelenséget kérő, dombóvári autóbuszvezető. - Mindennaposak a műszaki problémák, sokszor olyan gépjárművekkel vagyunk kénytelenek közlekedni, amelyekre legszívesebben kiírnánk: „Kedves utasok! Kérjük erre a járműre, testi épségük megőrzése érdekében, ne szálljanak fel!”. Úgy vélem, a karbantartáson, az alkatrészeken is spórolni igyekszik az Orangeways, hogy minél kevesebb ráfordítással minél nagyobb haszonra tehessen szert Tolna megyében.

Kíváncsiak voltunk, megtörtént-e a hibák kijavítása a soron kívüli műszaki vizsgálatra kötelezett hét autóbusz esetében. A Gemenc Volán vezérigazgatója 2010. október 25-én a következőkről tájékoztatta szerkesztőségünket: „Október 22-én egy (a hétből az első - a szerk.) autóbusz részt vett a soron kívüli műszaki vizsgálaton, azonban olajszivárgás és korróziós foltok miatt újabb vizsgálatra kötelezték a járművet”. No comment.

Tankolások konyhapénzből

Portálunk úgy értesült, nem az autóbuszok folyamatosan romló műszaki állapota az egyetlen jele az Orangeways Zrt. korlátozott pénzügyi lehetőségeinek. Több autóbuszvezető egybehangzóan állította: többször volt rá példa, hogy a tankolásokhoz biztosított MOL üzemanyagkártyák használhatatlanná váltak, mert nem volt rajtuk fedezet. Ilyen esetekben az alkalmazottak saját zsebből, az otthoni konyhapénzből voltak kénytelenek orvosolni a problémát, és napközben futár vitt pénzt - 30,40, 50 ezer forintokat, mikor mennyit - az Orangeways budapesti központjából. — Amikor ezt szóvá tettük, Kovács úrék mindig azt válaszolták, hogy a MOL rendszerében van a hiba, semmi ok az aggodalomra, és hamarosan más olajtársasággal szerződnek - tájékoztatott az egyik sofőr.

A narancsos cég egyébként nemrég összerúgta a port a Ferencváros labdarúgócsapatát működtető gazdasági társaság vezérkarával:a busztársaság állítólag több tízmillió forint szponzori pénzzel tartozik a zöld-fehér futballistáknak. Kovács Miklós vezérigazgató, aki egyben a Ferencváros elnöke is, erre úgy reagált, hogy cége „ezután is minden olyan szakosztályt támogat, amelynek vezetője nyílt, őszinte és tiszta, átlátható gazdálkodást tud biztosítani. A támogatásunk minden esetben kizárólag a szállításra korlátozódott, melyet csak a labdarúgás esetében szüneteltetünk.”

Érdekes, ugyanezt várják Kovácséktól a Gemenc Volántól átvett alkalmazottak is: nyílt, őszinte és tiszta, átlátható gazdálkodást…

A magyar kapitalizmus diszkrét bája. Narancsszüret a tolnai ugaron…

(A riport anyagának gyűjtése során többször megkerestük az Orangeways Zrt. vezérigazgatóját, Kovács Miklóst, valamint a cég stratégiai igazgatóját, Bózsik Andrást. Kovács egyetlen alkalommal sem reagált kérdéseinkre, Bózsik pedig közölte, hogy nem járul hozzá az általa fogalmazott elektronikus levelek szó szerinti közléséhez.)

További friss információk
Ügyfelét csapta be és károsította meg egy ügyvéd
X-akták: eltűnt 25 ezer dollár a NAV repülőtéri páncélszekrényéből, azonban büntetőfeljelentés nem született az ügyben - nem ez volt az első rejtélyes eset
Kábítószer-kereskedő élettársakkal szemben emeltek vádat
Ellátás helyett otthonába vitte a lebénult férfit a mentő
Gyermeket kényszerített pornográf fotók készítésére egy 30 éves patkány
 
Top cikkek
Brutális cigánybűnöző bandája hálózta be az alkoholista, pszichiátriai problémákkal küzdő milliárdos üzletembert
Ideiglenes gondnok a később halálra égett milliárdos lányainak: „nem találkozhatnak az apukájukkal a politika miatt”
Egy budai milliárdos furcsa halála: „Makai Zsolt emberei hangoztatták egy társaságban, hogy nincs mitől tartaniuk, mert velük vannak a XII. kerületi rendőrök és néhány fideszes politikus”
A tűzhalált halt milliárdos lánya: „a XII. kerületi rendőrök nemhogy nem segítettek, hanem kifejezetten akadályoztak abban, hogy édesapám életét megmentsem”
50 milliót kért a TEK-es ezredes húga a megölt és elégetett budai milliárdos lányaitól, hogy ne akadályozza a hagyatéki eljárást - nem kapott, ezért most ki akarja semmizni őket
Friss cikkek




 
           
ImpresszumKapcsolatMédiaajánlat